Emeli Sandé
-
2015. július 18. 21:00szombat
-
NagyszínpadVeszprém Aréna
-
Archív
Előzenekar: Kállay Saunders Band akusztik 20:15 órától
Kapunyitás a koncertre 19:30 órakor
Vidéki skót környezetből származik. Tíz éves korától a zongora a hangszere és zeneszerzői eszköze. Hangjával pedig még korábban felhívta magára a figyelmet. A jobb keze alkarjára teljes hosszában a festő Frida Khalo-t tetováltatta – egy egyszerű, egyenes gondolkodású művésznőt.
A popszakma nem egy nagy neve az ő izgalmas, ütős szerzeményét énekli: Tinie Tempah (Let Go), Professor Green (Kids That Love To Dance), Tinchy Stryder (Let It Rain), Chipmunk (Diamond Rings), Wiley (Never Be Your Woman). Írt nagy díváknak (Susan Boyle), kicsiknek (Cheryl Cole) és közepeseknek (The Saturdays). Papája (Zambiából) és a mamája (Cumbriából), akik zenélni tanították, és ösztönözték ambíciói kiteljesítésére, nagyon büszkék rá.
Aztán ott vannak a gazdag dallamvilágú, klasszikusan erőteljes, futurisztikus retró popdalok, amelyeket saját bemutatkozó albumára írt. Szereti – és érti – Nina Simonét, Joni Mitchellt és Lauryn Hillt, ez nyilvánvaló, a napnál is világosabb. És vannak dolgok, amelyeket “szabadidejében” csinált: három negyedév a Glasgow University hat éves orvosképzésén. A klinikai neurológiára specializálódott, mondván: “Nagyon érdekel minden, ami az aggyal kapcsolatos.”
Ő Emeli Sandé, aki 2010 néhány nagy slágere mögött is áll. És ő volt a hang 2011-ben debütáló Our Version of Events című lemezén, amely 2012-ben az Egyesült Királyság legsikeresebb és legnagyobb példányszámban eladott debütáló albuma lett, amivel elnyerte a brit kritikusok díját.
És ő az, aki ugyanannyira imád komponálni, mint énekelni, s aki egyaránt tud korszerű és időtlen lenni.
Veszprémben első magyarországi fellépésén köszönthetjük.
Közreműködnek:
Emeli Sande - ének
Gavin Powell - billentyűsök
Jonathan Tuitt - dob
Wayne Plummer - gitár
Henry Guy - basszusgitár
Junior Alli-Balogun - ütősök
Sharlene Hector - háttérének
Yvonne Park - háttérének
Olivia Williams - háttérének
http://us.emelisande.com/
Emeli Sandé Official Videos
8 éves korában kezdett dalt írni, 15 évesen pedig már egyre többet beszéltek egy hallatlanul tehetséges tinédzserről nagy, de mégis bensőséges hanggal, a semmiből érkezve. A Choice FM meghívta Londonba az általuk szervezett Rapology versenyre; majd Richard Blackwood vitte be az MTV Camden stúdiójába gospelt énekelni.
Ezután jött Sandé majdnem nagy áttörése: a húga lefilmezte őt a zongoránál, amint saját számát, a Nasty Little Lady-t adja elő. A klipet beküldték Trevor Nelson BBC Urban Music versenyébe. Sandé lett az egyik győztes, és azonnal lemezszerződést ajánlottak neki. De az újonan feltűntekkel foglalkozó menedzsment tagjai, akikkel a versenyen találkozott, lebeszélték erről. Plusz felajánlották, hogy hamarosan más kiadókkal szerződhet. Ő azonban mindezt visszautasította.
“Bekerülni a kiadói körforgásba, ez nem tetszett. Arra gondoltam, hogy inkább én szeretném kézben tartani a dolgokat. Nehéz döntés volt, mert az ajánlat nagyon csábítónak tűnt. De inkább befejeztem a középiskolát, felvételt nyertem a Glasgow University orvosi karára. Túl rizikós lett volna nemet mondani az egyetemre, és elmenni Londonba egynek a sok énekes közül.”
Glasgowba, Skócia legnagyobb városába és annak élénk zenei életébe csöppenve, Sandé ösztöndíját azzal igyekezett kiegészíteni, hogy a város szállodáiban zongorázott, és jazz-standardeket énekelt. A tanulás mellett a dalszerzést sem hagyta abba. “Azonban rengeteg beadandót kellett írnom, a fejem tele volt adatokkal és vizsgákkal. Nem tapasztaltam semmit, amiről írhatnék, azon kívül, hogy állandóan a könyvtárban ültem. De voltak fellépéseim, és a csoportban mindenki tudta, hogy zenész vagyok. Egyre többet írtam, végül Londonba utaztam, hogy producerekkel találkozhassam. Korábban csak én voltam meg a zongorám, a dallamaim elég behatároltak voltak.”
Közben édesanyja elküldött egy CD-t Sandé dalaival a 1Xtrába. Ras Kwame játszotta őket, “Hazai Session” címmel. Az év végén a négy legjobb versenyzőt meghívták fellépni egy bemutatóra a Sohóba. Ennek köszönhetően Sandé (aki a fellépés idején szakmai gyakorlaton volt Madridban) végül találkozott a producer/szerző Shahid Khannal, azaz Naughty Boy-jal. Ő írt számokat a Ms Dynamite-nek és Bashy-nek. Szakmailag azonnal egymásra találtak a skót lánnyal. “Amikor elkezdtünk együtt dolgozni, valami teljesen eredeti jött ki a zenéből. Engem kiemelt a jazz-zongorista szerepből, őt pedig kiemelte a városi stílusból. Aztán elkezdtünk popelőadóknak írni.”
Egyik első szerzeményük a Diamond Rings volt, amelyet a Chipmunk tagjai imádtak. Sandé énekelte, és ez lett a Chipmunk első top tízes slágere 2009 nyarán. A zeneiparban erre mindenki falkapta a fejét, s most már ő is készen állt. 2010 márciusában a Virgin Records, ahol számai és hangja mindenkit lenyűgözött, szerződtette. Sandé pedig döntött: felfüggeszti orvosi tanulmányait.
Azóta sok előadó vitte sikerre szerzeményeit, sokszor maga is énekelt a vokálban, s közben folyamatosan írta és rögzítette bemutatkozó albumának anyagát.
Az olyan dalai, mint a kendőzetlenül őszinte jazz ballada, a Kill The Boy (“Egy golyóval a nyelvemben járkáltam, ‘gyilkos’ ez volt az arcomra írva, tudtam, ha számára kiderül, mit tettem, az életének vége), a vonósokkal megtűzdelt Daddy (“Ez a függőségről szól, mindenről” – mondja róla Sandé) és a Heaven (a korai kilencvenes évek drum’n’bass hangzása megfejelve a csodás, bizsergető hanggal) egyértelműen bizonyítják toronymagas tehetségét.
Az őszinte, kendőzetlen érzelmekben hisz. “Így lehet ezt a legjobban csinálni. Ha valami túl okosat akarok írni, az sosem működik. A ‘Kill The Boy’ olyan ötlet volt, ami elsőre az eszembe jutott. Ha egy számon egy napnál tovább kell dolgoznom, azt inkább hagyom. Minden, ami jó, az igazán spontán.”
Sandé élőben is minden dalát az elejétől a végéig, kívülről-belülről felépíti. Szerinte ha egy dal nem működik tökéletesen zongorán, akkor az sehogy sem fog működni. Ha nem szól kiválóan akusztikus gitár és cselló kísérettel (ezzel a felállással szokta kiválogatni bemutatandó darabjait), akkor nem fog jól szólni ütősökkel, billentyűsökkel, stúdió instrumentekkel sem. Ha bandájával élőben nem dobják fel a közönséget a táncparketten, akkor tudják, hogy át kell írniuk, amit játszanak.
Okos, tehetséges, tapasztalt, bevállalós, magával ragadóan ragyogó, lenyűgöző a színpadon, felejthetetlen dallamaiban és szövegeiben. Emeli Sandé a briliáns modern művész megtestesítője. Tudja, mit akar, és tudja, hogy hogyan. Őszintének lenni – magadhoz és a zenédhez –, ez az egyetlen út olyan dalokat írni, amelyek számítanak neked, és számítanak mindenki másnak.
Kállay Saunders Andrást szólistaként ismerhette meg a hazai közönség. A tavalyi Eurovíziós Dalfesztivál sikeres magyar résztvevője 2015-től azonban már saját zenekarával járja az országot Kállay SAUNDERS Band néven.
Az idei évben megjelent első albuma Delivery Boy címmel. A korongon található dalok Szakos Krisztián producer aktív közreműködésével készültek, akivel András eddigi dalainál is remek szakmai összehangban alkototott, így ez a rutin most egy 12 dalos lemezanyagban teljesedik ki.
„A dalokat magamnak írom, és ezen általában meglepődnek az emberek. Először az énekdallamot találom ki, ehhez Krisztián rögtön érzi, hogy milyen hangszerelést képzelek el, és meg is csinálja. Végül megírom a dalszöveget.” – meséli András a munkafolyamatról. – „Aztán olyan is van, hogy átmegyek Krisztiánhoz, elkezdünk jammelni, és addig improvizálgatunk, amíg meg nem születik a dal. Nagyon szeretek vele dolgozni, szinte kitaláljuk egymás gondolatait. Szerintem nincs még egy ilyen producer, aki ennyire érzi, hogy mit szeretnék.”
A dalok nagyon sokféle hangulatot tükröznek András életéből és a stílusok is keverednek, de a legnagyobb megújulásnak mindenképp a zenekari felállást tartja az énekes.
„Mostantól csak a zenekarommal láthatnak majd engem a színpadon, mert nagyon fontos számomra, hogy élő hangszerek vegyenek körül. Szeretném, ha az emberek azt mondanák a produkciónkra, hogy nemzetközi színvonalú. A gitárosomat (Tóth Ádám) és a basszusgitárosomat (Bodoczki Ernő) már négy éve ismerem, és őket kértem meg, hogy segítsenek még olyan zenészeket találni a produkcióba, akik zeneileg és emberileg is passzolnak hozzánk, így jött a csapatba Prohászka Zsolt (dob), és Szabó Dániel (billentyűs hangszerek). Nagyon szeretem, ahogy zenélnek és nagyon jó barátok is lettünk. Szeretnék minél többet fellépni velük, és minél több ember előtt megmutatni, amit szívből szeretünk csinálni."
RUNNING:Kallay Saunders András - Running - Eurovision 2014 Hungary
VICTORY: Kállay Saunders Band - Victory (Official Video)
JULIET: Kallay Saunders Andras- Juliet (Official Video)
YOUNG:Kállay Saunders Band - Young (official video)